Cat people: Netflix review over kattenserie

Kattenliefhebbers opgelet; Cat people is een serie op Netflix van 6 afleveringen over mensen die een bijzondere band met hun kat onderhouden. Zij hebben het leven om hun kattenliefde heen gebouwd. Na drie afleveringen tijd voor een tussentijdse review, want een bijzondere serie is het zeker. Inspirerend en passievol, of toch net een te pootje te veel?

Aflevering 1: Cat rappers delight

Katten rapper Netflix

De eerste aflevering volgt ‘cat rapper’ Moshow, een kattenliefhebber die vorig jaar rapte over zijn kat terwijl hij hem een bad gaf. Deze video ging viral en sindsdien post hij op social media rapnummers en video’s over zijn 5 katten. Binnen de kattenfamilie worden de verschillende karakters van de katten besproken en de band die de rapper met ze heeft en vrij intens te noemen is. Quote “The love I have with my cat family is on a higher level, it is so much bigger than me”. Inmiddels heeft de kattenkoning 4 albums en 6 boeken uitgebracht, is regelmatig op internationale tv-zenders te zien, ambassadeur van kattenadoptie en heeft een enorme groep volgers. Deze opvallende persoonlijkheid met oprechte liefde voor de katten zorgt voor een interessante eerste aflevering van de serie.

Benieuwd naar de video die viral ging? Check deze hier.

Aflevering 2: The cat show must go on

De tweede aflevering draait om Amazing Acro-Cats, een organisatie opgericht door Samantha Martin. De gedachte achter het idee was dat er veel hondentrainers waren, maar in verhouding weinig kattentrainers omdat ze lastiger te trainen zijn. Samantha startte met trainen en begon een katten muziekband die, ondanks dat er nog niet veel spectaculairs gebeurde, veel aandacht trok. De projecten werden uiteindelijk steeds groter en naast de band kwamen er verschillende shows waarin katten hun circuskunsten vertonen. Ze rijden samen met de katten in een grote katten touringbus door het land voor de shows. Naast de shows adopteert Samantha ook kittens, voedt ze op en geeft ze vervolgens een nieuw huis. Inmiddels heeft ze reeds voor zo’n 270 (!) katten een nieuw huis gevonden. Als je benieuwd bent naar de ‘trainbaarheid’ van je kat is deze aflevering zeker iets voor jou.

Aflevering 3: Copycat

In deze aflevering worden we meegenomen naar Japan waar katten als bijzondere wezens beschouwd worden. Sachi maakt ons wegwijs in haar prachtige realistischeWakuneco kat kattenkunstwerken. Ze startte met het maken van kattentekeningen tot ze in een hobbywinkel een nieuw idee kreeg; het maken van 3d katten sculpturen. Een bekende YouTube film maker maakte video’s van haar kunstwerken en het proces en dit werd een grote hit. Sachi maakt nu Wakuneco’s (waku is lijst, neco is kat in Japans) als herinnering aan een overleden kat of een replica van een levende kat. De kunstwerken zijn erg gedetailleerd en over sommige doet ze dan ook maanden. Alleen al de rust en precisie die Sachi uitstraalt tijdens het maken van de creaties maakt deze aflevering al erg satisfying om naar te kijken.

Conclusie

Zeker een serie om de laatste drie afleveringen ook te bekijken wat mij betreft. Hier en daar is het wat ‘over the top’ maar voor kattenliefhebbers waarschijnlijk ook erg herkenbaar op veel punten. Mensen die niets met katten hebben zullen waarschijnlijk vooral veel delen onbegrijpelijk vinden.